SELAMAT DATANG KE DUSUN AGRO

Utusan Online - Projek beberi Dorper Dari Australia

>> Ahad, 15 November 2009


By - UTUSAN/Mahathir Ali

PEKAN 23 Julai - Sebanyak 649 ekor kambing biri-biri baka Dorper tiba di tapak Projek Agropolitan Pekan di Runcang, dekat sini pagi ini setelah mengharungi perjalanan lebih 21 jam dari Melbourne, Australia.
Pengurus Bahagian Pembangunan Sosial dan Agropolitan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), Mohd. Yusof Hidrus berkata, ternakan tersebut yang terdiri daripada 621 kambing jantan dan 28 ekor betina diterbangkan dari Australia menggunakan MasKargo.
Beliau berkata, kesemua biri-biri itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang pada pukul 7 petang semalam sebelum dibawa ke sini pada pukul 12 tengah malam tadi dan tiba pukul 8 pagi ini.
"Kambing-kambing itu ditempatkan di enam kandang dengan setiap kandang mampu menempatkan lebih 100 ekor. Setiap kandang akan diselia oleh tiga peserta," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Beliau berkata, kambing biri-biri itu akan diserahkan kepada 30 peserta Orang Asli pada 11 Ogos ini, manakala penyerahan kepada peserta bukan Orang Asli di Batu 8, Bebar dekat sini akan dilakukan pada September.
Menurutnya, seekor biri-biri Dorper betina berharga RM1,500 manakala biri-biri jantan berharga antara RM4,500 dan RM10,000 seekor.
Projek Agropilitan Pekan dengan kos keseluruhan RM90 juta bakal dimajukan di kawasan seluas hampir 2,000 hektar.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual melancarkan projek tersebut pada 4 Ogos ini.
Projek tersebut membabitkan penyertaan 1,450 keluarga termasuk 750 keluarga Orang Asli sekali gus mampu mewujudkan 5,000 peluang pekerjaan selain melonjakkan pendapatan isi rumah miskin tegar daripada RM350 kepada RM1,500 sebulan.

0 ulasan:

Boer Goat, importer,breeder, naturally breed,livestock

Footer

Penafian : Segala maklumat yang terdapat di dalam laman blog ini adalah berdasarkan kepada pengumpulan maklumat dan pandangan kami. Oleh itu , pihak kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa juga kehilangan ataupun kesan sampingan yang berlaku terhadap mana-mana individu ataupun organisasi lain kesan ke atas penggunaan maklumat yang terdapat di dalam laman blog ini. Terima Kasih
Salam Hormat dari Dusun Agro


  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP